Het gemeentebestuur heeft een constructief overleg gehad met een aantal verantwoordelijken van het Agentschap Wegen en Verkeer over de drukke kruispunten Molderdijk – Zuiderring en Sluis – Turnhoutsebaan – Achterbos. Beide kruispunten vallen onder de bevoegdheid van het Vlaams Gewest.
Tijdens het overleg hebben beide partijen zich geëngageerd om de komende maanden en jaren nauw samen te werken om de verkeersveiligheid en de vlotte doorstroming op beide kruispunten te verhogen.
Regelmatig meldingen
Het gemeentebestuur ontvangt van inwoners regelmatig klachten over beide kruispunten. Deze klachten handelen zowel over de gebrekkige doorstroming als over verkeersveiligheid voor de zwakke weggebruiker. Verkeersveiligheid voor de zwakke weggebruiker is vooral voor het kruispunt Sluis – Turnhoutsebaan – Achterbos een aandachtspunt. De slechte doorstroming op de Molderdijk is het knelpunt voor het kruispunt Zuiderring – Molderdijk.
Naast het overmaken van alle meldingen aan AWV heeft het gemeentebestuur sinds de herinrichting meermaals aangedrongen op een verbetering van de situatie. De verschillende bijsturingen, zo stellen zowel het Agentschap Wegen en Verkeer als het gemeentebestuur vast, hebben niet geleid tot het gewenste resultaat. Tijdens de recente vergadering engageerden verantwoordelijken van AWV zich om voor beide kruispunten de situatie de komende maanden intensief te bestuderen en mogelijke structurele verbeteringen uit te werken.
Op korte en lange termijn
Deze oplossingen omvatten op vrij korte termijn mogelijks een aangepaste afstelling van de verkeerslichten, extra signalisatie,.... Op langere termijn behoort zelfs de aanleg van extra afslagstroken tot de mogelijkheden. Zo wordt voor het kruispunt Molderdijk – Zuiderring gekeken naar de mogelijkheid van bijkomende afslagstroken in 2016.
Aandacht behouden
Het gemeentebestuur juicht dit positief signaal alvast toe en blijft de komende maanden en jaren de aandacht vestigen op beide dossiers. We geloven er in dat een mix van kleine en grote maatregelen de situatie op beide kruispunten stapsgewijs kan verbeteren. De wonderoplossing bestaat jammer genoeg niet. Maatregelen die de doorstroming verbeteren hebben vaak een negatieve impact op de verkeersveiligheid voor de zwakke weggebruiker, en omgekeerd.
Samen met de politiezone Balen – Dessel – Mol behoort verkeersveiligheid tot de absolute beleidsprioriteiten. Uit de bevraging voor het zonaal veiligheidsplan kwam verkeersveiligheid als een topprioriteit naar voor.